סטראוטיפ זהו דעה קדומה לקבוצה חברתית מסויימת הכמעט בלתי אפשרי לשינוי.
סטריאוטיפים הם תמונות בראשנו המציירות את העולם החברתי בצורה שתואמת את הערכים והאמונות שלנו. הסטריאוטיפ חלק בלתי נמנע מהחשיבה שלנו.
כלומר, זוהי הכללה הנעשית על-ידי מספר אנשים או במוחו של אדם אחד לגבי קבוצת אנשים אחרת.
הסטריאוטיפ מייחס תכונות לאנשים על-פי מאפייניהם החיצוניים (צבע עור, לבוש, מראה חיצוני ועוד),
המשייכים אותם לקטגוריה חברתית מסוימת.
כלומר, זוהי הכללה הנעשית על-ידי מספר אנשים או במוחו של אדם אחד לגבי קבוצת אנשים אחרת.
הסטריאוטיפ מייחס תכונות לאנשים על-פי מאפייניהם החיצוניים (צבע עור, לבוש, מראה חיצוני ועוד),
המשייכים אותם לקטגוריה חברתית מסוימת.
סטריאוטיפים בעצם מטשטשים את השונות וההבדלים הקיימים בין הקבוצות.
סוגי סטריאוטיפים:
סטריאוטיפים מגדריים ומיניים- מחקרים מראים שעד שנות ה-90 המאוחרות כמעט שלא הוצגו נשים בתכני הטלוויזיה
השונים. גברים הוצגו בצורה יותר מכובדת, בכמות רבה יותר ובתפקידים בכירים יותר מאשר הנשים.
השונים. גברים הוצגו בצורה יותר מכובדת, בכמות רבה יותר ובתפקידים בכירים יותר מאשר הנשים.
מאפיינים חיצוניים – סטריאוטיפ מסוג זה מקשר בין המראה וההופעה החיצונית לתכונות אופי.
לדוגמה: שמן מצחיק, בלונדינית טיפשה.
לדוגמה: שמן מצחיק, בלונדינית טיפשה.
סטריאוטיפים המבוססים על גיל – ילדים: חסרי אונים, בני נוער: חסרי אחריות ומרדניים.
גזעניים ומעמדיים- הכללה שנעשית על בסיס גזע או מעמד.
לדוגמה: שחומי עור- סוחרי סמים, איטלקים: מאפיונרים. השחורים הוצגו שנים רבות כפושעים, בני המעמד נמוך
ובעייתיים כיום חל שיפור בייצוג השחורים בסיטקומים ובתוכניות אחרות.
לדוגמה: שחומי עור- סוחרי סמים, איטלקים: מאפיונרים. השחורים הוצגו שנים רבות כפושעים, בני המעמד נמוך
ובעייתיים כיום חל שיפור בייצוג השחורים בסיטקומים ובתוכניות אחרות.
לתקשורת יש נטייה להציג במקרים רבים קבוצות חברתיות באופן פשטני וסטריאוטיפי.
לא פעם ולא פעמיים התקשורת בוחרת להציג לנו קבוצות דרך תכונות המוכרות לנו משום שהסטריאוטיפ חוסך
בזמן ובמאמץ, ומאפשר ליוצר ולצופה להעביר משמעות וידע רחבים מבלי להאריך בעלילה ולהעמיס עליה פרטים.
הסטריאוטיפים ממיינים לנו את העולם בצורה היעילה ביותר.
לא פעם ולא פעמיים התקשורת בוחרת להציג לנו קבוצות דרך תכונות המוכרות לנו משום שהסטריאוטיפ חוסך
בזמן ובמאמץ, ומאפשר ליוצר ולצופה להעביר משמעות וידע רחבים מבלי להאריך בעלילה ולהעמיס עליה פרטים.
הסטריאוטיפים ממיינים לנו את העולם בצורה היעילה ביותר.
יש לציין, שלא כל סטריאוטיפ בתקשורת מוצג באור שלילי.
ישנם סטריאוטיפים המציגים את האדם לפי תכונותיו ומאפייניו הטובות יותר.
אך, המוכרים ביותר לנו הנמענים בעולם התקשורת הינם הסטריאוטיפים השליליים הגורמים לנו לעוות את המציאות ו
לשפוט בני אדם לפי סטריאוטיפים אלו.
ישנם סטריאוטיפים המציגים את האדם לפי תכונותיו ומאפייניו הטובות יותר.
אך, המוכרים ביותר לנו הנמענים בעולם התקשורת הינם הסטריאוטיפים השליליים הגורמים לנו לעוות את המציאות ו
לשפוט בני אדם לפי סטריאוטיפים אלו.
דוגמאות לסטריאוטיפים בתקשורת:
הנה זה קורה- קפה שחור חזק: https://youtu.be/hpYqFdeNvxg
הקליפ מספר על שני נערים חברים ממוצא אתיופי.
בשיר שני הנערים נכנסים למכולת השכונתית שאותה מנהל אדם לבן וגונבים חטיפים.
כאשר הלבן רואה שהם מנסים לגנוב ממנו הם רצים אל האופניים שלהם ובורחים.
כאשר הלבן רואה שהם מנסים לגנוב ממנו הם רצים אל האופניים שלהם ובורחים.
בחברה הישראלית ישנו סטריאוטיפ על האתיופים שהם מעורבים בפשע ואלימות בחייהם,
מסתובבים בכנופיות ומבצעים פשעים כגון גניבות, שודים ואף רצח.
מסתובבים בכנופיות ומבצעים פשעים כגון גניבות, שודים ואף רצח.
בקליפ האתיופים מבצעים גונבים מאדם לבן ולכן השיר מצדיק את סטריאוטיפ זה.
בנוסף, בקליפ אביו של אחד הנערים משתמש באלימות כלפי בנו. השיר ממשיך להבליט את הסטריאוטיפ
הבולט על האתיופים- שימוש באלימות, חוסר מוסריות.
הבולט על האתיופים- שימוש באלימות, חוסר מוסריות.
Mala Mia- Maluma: https://youtu.be/Q527XDLEpfU
בתחילת הקליפ אדם מפורסם נמצא בחדרו עם הרבה בחורות בעלות מבנה גוף רזה ומפותח "90 60 90".
לחדרו נכנסים צלמי טלוויזיה ומצלמים אותו עם הבחורות כאשר הן לבושות בהלבשה תחתונה.
לחדרו נכנסים צלמי טלוויזיה ומצלמים אותו עם הבחורות כאשר הן לבושות בהלבשה תחתונה.
במהלך הקליפ מראים את הצלמים מצלמים אותו כשהוא נמצא עם בנות חשופות אשר צמודות אליו
והוא מפלרטט איתן- בביתו הענק והיוקרתי.
והוא מפלרטט איתן- בביתו הענק והיוקרתי.
ניתן להבין כי רק בחורה אשר רזה ומפותחת יכולה להיות עם אדם ממעמד גבוה- מפורסם ועשיר בעל רכוש רב.
אישה שאינה במימדים הנתונים בקליפ אינה יכולה להיות עם אדם במעמד גבוה.
אישה שאינה במימדים הנתונים בקליפ אינה יכולה להיות עם אדם במעמד גבוה.
Pretty hurts- Beyonce: https://youtu.be/LXXQLa-5n5w
הקליפ מתאר את התמודדויות עם הסטנדרטים הגבוהים של חברת היופי ואת הפרעות האכילה הנגרמות מכך.
ישנו סטריאוטיפ אשר אומר שחייהן של הדוגמניות הם הטובים ביותר- כסף, פרסום, יופי, הערצה. כ
לומר אנו חושבים שהדוגמניות מאושרות בחייהן המושלמים.
לומר אנו חושבים שהדוגמניות מאושרות בחייהן המושלמים.
הקליפ סותר את הסטריאוטיפ בכך שבמהלכו רואים את הנשים המשתתפות בתחרות מלכת היופי
ממויינות על פי משקלן ועושות דברים לא נורמטיבים על מנת להגיע למידות אשר דרושות להגיע
כדי להישאר בעולם הדוגמנות, למשל: הקאות , אכילת צמר גפן ובליעת כדורי הרזיה.
ממויינות על פי משקלן ועושות דברים לא נורמטיבים על מנת להגיע למידות אשר דרושות להגיע
כדי להישאר בעולם הדוגמנות, למשל: הקאות , אכילת צמר גפן ובליעת כדורי הרזיה.
לסיום, הקליפ מראה לנו שהסטריאוטיפ אינו נכון: חייהן של הדוגמניות אינם מושלמים. הן מתמודדות
עם חוסר ביטחון עצמי ובעיות נפשיות רבות.
עם חוסר ביטחון עצמי ובעיות נפשיות רבות.
madonna -material girl: https://youtu.be/6p-lDYPR2P8
בקליפ ניתן לראות את מדונה משחקת אישה שרוצה לצאת רק עם גברים עשירים ובעלי מעמד
גבוה ושופטת אותם אך ורק על פי מראיהם החיצוני ורכושם ולא על פי האישיות שלהם.
גבוה ושופטת אותם אך ורק על פי מראיהם החיצוני ורכושם ולא על פי האישיות שלהם.
הסטריאוטיפ המוצג בשיר הינו סטריאוטיפ מגדרי בו מדונה מציגה שהנשים אינן מתייחסות
לאישיותם של הגברים אלא הן רודפות בצע ומחפשות בגבר רק יופי, כסף ורכוש.
לאישיותם של הגברים אלא הן רודפות בצע ומחפשות בגבר רק יופי, כסף ורכוש.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה